Biography
Catharina Blaensdorf studied conservation of paintings and sculpture at the Bern University of Applied Arts. After graduating in 1998 she worked in consecutive German-Chinese research projects for the preservation of Cultural Heritage of the Shaanxi Province. One main focus of the projects was the research on methods for the conservation of the statues of the burial complex of Qin Shihuang (“the Terracotta Army”). From 2013 to 2019 she was teaching at the “Chair of Conservation” at the Technical University Munich, supervising also the lab. Since 2019 she is the head of the conservation department of the Archaeological Collection of the Bavarian State, Munich.
Since studying her main interest was in paint techniques of polychrome sculptures and paintings. She was involved in projects and case studies of sculptures of several periods, between Antiquity and the 19th century, and in different regions, including China, Afghanistan (Bamiyan), Egyptian art (bust of Nefertiti, Berlin), early Sinai icons and European sculptures and paintings. The study of the polychromy of the burial figures from Qin Shihuang’s tomb was the subject of her PhD (finished in 2013).
Catharina Blaensdorf estudió conservación de pintura y escultura en le Universidad de Artes Aplicadas de Berna. Después de su graduación en 1998, trabajó en varios proyectos de colaboración entre Alemania y China, en la conservación del patrimonio cultural de la provincia de Shaanxi. Uno de sus principales focos de estudio fue la conservación de las figuras del complejo funerario de Qin Shihuang (el ejército de terracota). Desde 2013 a 2019 realizó actividades docentes en la Cátedra de Conservación de la Universidad Técnica de Munich, donde también supervisaba el laboratorio. Desde 2019 es jefa del departamento de conservación del Museo Arqueológico de Baviera, en Munich.
Desde sus comienzos, su principal interés es el estudio de las técnicas pictóricas de policromado en esculturas y pinturas. Ha participado en proyectos y estudios de esculturas de diversos periodso, desde la Antigüedad hasta el siglo XIX, y en múltiples regiones, incluyendo China, Afganistán (Bamiyan), arte egipcio (el busto de Nefertiti en Berlín), iconos tempranos del Sinaí, y esculturas y pinturas europeas. El estudio de la policromía de las figuras de la tumba del emperador Qin Shihuang fue el tema central de su tesis doctoral (concluida en 2013).